logo Wydziału Teologicznego

Wierzba iwa
Salix caprea L.

Wydział Teologiczny - 2014

Wydział Humanistyczny - od 2019

Opis botaniczny

Wierzba iwa (Salix caprea L.) – duży krzew lub niskie drzewo o wysokości do 10 m, z rodziny wierzbowa-tych (Salicaceae). Występuje w Europie, Azji Północnej, aż po Japonię. Pospolita w całej Polsce rośnie na żyznych, wilgotnych glebach – na brzegach lasów, zrębach lub przy drogach.
Na pniu i grubych konarach występują ciemne, ustawione rzędami rombowate pęknięcia kory. Pędy za młodu pokryte gęstym kutnerem, starsze nagie i połyskujące, męskiw czerwonobrązowe, żeńskie szaro-zielone. Liście najczęściej szerokoeliptyczne lub jajowate, długości do 10 cm z wierzchu pomarszczone, od spodu miękko owłosione. Brzeg liści nierówno falisto karbowano-piłkowany. Ogonki liściowe krótkie.
Rozdzielnopłciowa i dwupienna. Duże, srebrzyste pączki kwiatowe tworzą „bazie” („kotki”) już w marcu przed rozwojem liści. Kotki męskie duże, żółte, 2–3 cm, żeńskie podługowate, mniej dekoracyjne, do 4 cm. Iwa to cenna wierzba pszczelarska dostarczając pszczołom pierwszego wiosennego nektaru i pyłku. Owocostany (6 cm długości) dojrzewają w maju, torebki nasienne są filcowato owłosione. Wytrzymała na zanieczyszczenia powietrza, doskonale rośnie w dużych miastach i terenach poprzemysłowych, gdzie sa-ma się wysiewa się na hałdach, wysypiskach – gatunek pionierski.

Opis drewna językiem obszaru wiedzy wydziału

W historii każdej religii, w przekazach ludowych, w archeologii i sztuce całego świata spotykać można świę-te drzewa. Dla ludów starożytnych drzewo było teofanią, obrazem kosmosu, symbolem życia centralnym punktem świata, alegorią ciągle odnawiającej się natury.
W przekazie biblijnym zawarta jest bogata symbolika religijna drzewa. Już w opisie stworzenia rajskiego ogrodu, pojawiają się dwa szczególne drzewa: drzewo życia – symbol nieśmiertelności oraz drzewo po-znania dobra i zła, którego owoców człowiek otrzymał zakaz spożywania. Drzewo to (i związany z nim za-kaz) symbolizuje nieprzekraczalną granicę między Bogiem Stwórcą a człowiekiem stworzeniem. Konse-kwencją przekroczenia tej granicy stała się utrata nieśmiertelności, wyrażająca się brakiem dostępu do drzewa życia.
W Nowym Testamencie drzewo krzyża staje się miejscem, a następnie znakiem zbawienia. Jezus Chrystus zaniósł ludzkie grzechy na drzewo krzyża i przybił gwoźdźmi do krzyża wydany na nas wyrok śmierci. Zo-stała tym samym otwarta droga do życia wiecznego, czyli raju, w którym będzie owocować dla nas drzewo życia.

Historia wykorzystania drewna w obszarze wiedzy wydziału

Chrześcijaństwo bardzo często wykorzystywało symbolikę drzewa, w tekstach i sztuce, dla zobrazowania konkretnych myśli teologicznych. Pisma Ojców Kościoła obfitują w symboliczne interpretacje drzewa, zwłaszcza drzewa życia jako symbolu krzyża i ołtarza. Od samego początku sztuka chrześcijańska przed-stawia niebieski raj za pomocą motywów drzew i kwiatów. Już na starochrześcijańskich sarkofagach pierwsi rodzice stoją obok drzewa poznania, które zazwyczaj oplata wąż. Od średniowiecza do baroku często można spotkać przedstawienia krzyża z osadzonymi w nim gałęziami oraz roślinami przypominają-cymi pnącza.

Zastosowanie drewna dziś w obszarze wiedzy wydziału

O ile drzewo zawiera bogatą symbolikę religijną, o tyle drewno do dzisiaj jest materiałem wykorzystywa-nym m.in. w budownictwie sakralnym (jako materiał konstrukcyjny i wykończeniowy) oraz w sztuce sa-kralnej, m.in. jako materiał do rzeźb, a także w malarstwie jako podłoże dla obrazów w postaci drewnia-nych desek. w rozwijającej się także współcześnie sztuce pisania ikon ważnym elementem jest przygoto-wanie podobrazia poprzez odpowiedni wybór deski i jej właściwe przygotowanie.